Nakupte 2 a více kusů a získejte extra 30% slevu. Sleva se automaticky uplatní v košíku. Akce platí 10. - 17. 7. 2020.

Jak vybrat jízdní kolo

Běhání není jediný sport, tak se pojďme podívat na jiný, na cyklistiku. Hodně aktivně jsem se v ní pohyboval asi 15 let, tak bych se rád s vámi stručně podělil o to zásadní téma, jak to správné kolo vybrat.

Výběr velikosti ráfků

Když jsem začínal já, což bylo někdy kolem roku 2000, k dostání byla jen 26” kola. Další modifikace, 27,5” a 29”, přišly až o hodně let později. Pokud bych se měl rozhodovat teď, volil bych jednoznačně 29”. Ale pozor, protože měřím 177 cm a mám přes 80 kg, 26” mi přijde už na mě malá. Pokud jste ale menší postavy, tak bych s 29” váhal nebo dal na osobní pocit, jak se na jaké velikosti cítíte.

Přední pružení, nebo celoodpružené?

Když jsem pracoval pro výrobce kol, tak jsem měl šanci otestovat nesčetně kol. A musím říct, že obojí má něco do sebe. Kola s předním pružením mají samozřejmě jinou dynamiku. I když si budete zamykat zadní tlumič, vždycky tam bude nějaká vůle. Celoodpružené bych volil pro ty, kdo si chtějí užít více pohodlí na úkor větší váhy. Já osobně bych šel do předního pružení, ale možná proto, že jsem zvyklý na hodně dynamickou jízdu. A pak samozřejmě kola se zadním tlumičem jsou dražší nebo je jejich cena na úkor ostatních komponentů.

Sram vs. Shimano

V mých závodních začátcích jsem měl jen Shimano, myslím, že tenkrát snad ani jiná volba nebyla, bavíme-li se o ucelené sadě. Začínal jsem na Deore a dále pokračoval přes všechny vyšší až na XTR. Když jsem si ale jednou kupoval nové kolo, bylo na Sramu, inu, říkal jsem si, vyzkoušíme a uvidíme. Nebylo to osazené ani top řadou, ale X7. Na tomhle kole jsem odzávodil několik let a musím říct, že jsem snad nikdy nesáhl na řazení ani nešteloval přesmykač či přehazovačku, vydrželo to všechno. To se ale nedá říct o Shimanu, na to jsem musel sahat pořád. Za mě tedy SRAM.

Všeobecně ať už Sram, nebo Shimano, nenechte se napálit od prodejce, že vám bude argumentovat přehazovačkou nejvyšší řady na úkor dalších komponent. Vždy na všechny komponenty koukejte jako na celek, ideálně vše jedna sada, jeden výrobce. Pro ně je to pěkný marketingový tah, když řeknou přehazovačka XT, ale ostatní komponenty nezmíní.

Jeden, dva, nebo tři tácy vpředu?

Pojďme s dobou a řekněme jeden. Jediné, čeho se bojím, je maximální rychlost, že z toho tolik nevytlačíme jako s trojpřevodníkem. Ale teď už se vzadu dělá 11 pastorků, se kterými zkušenost zatím nemám, ale šel bych do toho. Ušetříte za řazení, za přesmykač, za servis a na váze.

Značka

Jsem zastáncem toho, kupovat věci od firem specializovaných na daný produkt. Příklad: někdo dělá oblečení, je v tom dobrý, ale pak začne dělat boty a ty jsou po měsíci na vyhození. To, jestli zvolíte domácí, nebo zahraniční značku, je na vás a asi je to jedno. Jen platí stejně jako všude jinde, že za značku se připlácí, přitom kvalita je stejná nebo může být i horší.

Za kolik si kolo koupit

Záleží, co s ním chcete dělat a jak často. Jsem trochu léty zhýčkaný, ale nešel bych pod 20 tisíc, pokud na něm chcete jezdit pravidelně a užít trochu té srandy. Nemusíte si také kupovat letošní model, za 20 let se v cyklistice zas tolik nezměnilo. Takže když budete koukat, seženete i s 30% slevou loňské a dřívější modely. Zásadní měřítko poměru cena/výkon je cena/váha, cena/osazení/kvalita.

Dámský, nebo pánský rám?

Otázka spíše pro dámy. Dámské kolo má snížený rám, respektive trochu jinou geometrii, aby se na něj lépe nasedalo. Osobně to moc nechápu, máme přeci všichni nohy stejné, ne? Takže za mě normální varianta. Něco jiného je u starších lidi, kteří mohou mít problém se zvedáním nohou, tím by ale dámské kolo bylo i pro dědy, tudíž by to nemělo být ani označené jako dámské, ale pro seniory či tak nějak. Ať už jste mladí, nebo staří, ale zdraví, tak nevidím důvod pro dámskou variantu. Odlišnost je pak třeba jen v designu.

Normální kolo, nebo elektrokolo?

Sice to Jardovi Jágrovi změnilo život, ale za mě kolo je od toho, aby se na něm šlapalo. Je to sport. Elektrokolo pro mě není sport čili bych o něm jako o cyklistice ani nemluvil. A za mě tedy jasně normální kolo.

Autor: Martin Roubal